2013. december 1., vasárnap

Babzsákfotelvarrás - hosszú idő után újra

 
Egy nagyon kedves ismerősömnek varrtam egy újabb babzsákfotelt. Ennek apropóján gondoltam csinálni egy amolyan "összefoglaló" bejegyzést a babzsákfotelvarrásról, amit majd belinkelek az oldalak közé - a lap tetején, ahol a Főoldal, Párnák és a Táskák, tokok, neszeszerek is van.

Az első babzsákfotelem a második gyerekemmel

Az első babzsákfotel (a továbbiakban BZSF) varrásánál rátaláltam Miss Scotty szabásmintájára, és az annyira egyszerű de nagyszerű, hogy később sem tértem át másikra. Egy körből és 4 íves oldalú "háromszögből" áll az egész. A belinkelt szabásmintán egy négyzet 5 cm, ehelyett én a felnőtt BZSF-hez 6 cm-es négyzeteket rajzoltam, így a "háromszögek" szélessége 72 cm, magassága 102 cm, a kör átmérője pedig 92 cm (72*4/3,14). Persze lehet kerekíteni 70, 100-ra és akkor az átmérő 89, de ennek a pár cm-nek nincs igazán jelentősége.

2 zsákot kell ugyebár varrni, mert a belsőben van a polisztirolgyöngy, a külsőt meg le lehet venni kimosni. Egyenként 3-3 méter anyag szükséges a zsákokhoz, legalábbis ha 150 cm széles az anyag. Én ekkorából varrtam, amikor "gyári", új anyagból készült. Így fektettem fel a mintát:

Ha éppen csak 140 cm széles az anyagod, akkor sincs semmi: egyszerűen 2-3 cm-rel keskenyebb lesz alul egy-egy háromszög. Ez az a szabásminta, aminél pár centi eltérés itt vagy ott tényleg nem számít.

Mindkét zsáknál az az ideális, ha teljesen műszál nélküli anyagból készül, hogy a polisztirolgyöngy-töltet ne töltődjön fel elektromossággal. Az IKEÁ-ban nagyon jó kis anyagokat lehet hozzá venni jó áron. A barátnőmnek pl. egyszínű Lendából varrtam, az egyik gyerekfotel a virágmintás Fredrikából készült, a legutóbbihoz pedig ezt a - kissé bonyolult nevű - nagyon szép csíkos anyagot vette az ismerősöm.
(Az enyéimet nagyrészt újrahasznosított anyagokból varrtam, saját és lomis piacon vett régi függönyökből, azokból meg úgy szabtam ki, ahogy sikerült, az alsó kört néha másik anyagból vagy két darabból összevarrva...)
A belső zsáknál ugye a minta, szín nem lényeges, erősebb lepedővászon tökéletesen megteszi.

A régi (IKEÁ-s) nappalifüggönyünk újjászületése BZSF formájában

A varrásráhagyás 1-1,5 cm legyen. A külső huzat esetében a háromszögek aljánál 4-5 cm-t hagytam rá, hogy a cipzárra rá lehessen hajtani az anyagot, hogy ne látszódjon.

Az anyagon kívül kell még cipzár és erős cérna a varráshoz. A cipzárt leginkább méterben érdemes venni, a belső huzathoz 50 cm, a külsőhöz 250 cm elég. A belső huzatba volt, hogy nem tettem cipzárt, hanem egyszerűen bevarrtam a lyukat, aztán az újratöltésnél felbontottam a varrást és újra bevarrtam. Az erős cérnát én bőrvarró cérnaként vettem.

Minden oldal összevarrásánál talpszélesen letűztem a varrásszélességet, hogy még tartósabb legyen a huzat. A belső huzatnál egyszerűen bevarrtam a résbe a cipzárt, míg a külső huzatnál a cipzárt megtoldottam egy anyagcsíkkal, hogy olyan hosszú legyen, mint a kör kerülete, és úgy varrtam az összevarrt "háromszögek" aljára és a körre körbe.

A polisztirolgyöngyből a felnőtt BZSF-hez 250 liter kellett, míg a gyerekváltozathoz úgy kicsinyítettem le a szabásmintát, hogy 100 liter gyöngyöt lehessen beletölteni. Ahhoz, hogy a térfogat 100/250-ed része (40%-a) legyen az eredetinek, a hosszokat köbgyök 0,4-del kell szorozni :-) Ez meg 74%. Vagyis a "háromszögek" szélessége 53 cm, magassága 75 cm. És így tovább.

Ez a gyerekfotel ekkora egy 5 és fél évesnek ill. egy háromévesnek:


Ha az ember már megvarrta a BZSF mindkét huzatát, jön még egy nem túl egyszerű feladat. Bele kell tölteni a belső huzatba a polisztirolgyöngyöt (továbbiakban PGY). Ez azért izgalmas, mert egyrészt a PGY nejlonzsákban van, ezáltal iszonyúan fel van töltődve és ragad mindenhez, másrészt nagyon apró és harmadrészt milliónyi van belőle a zsákban. Mostanra viszont olyan módszert fejlesztettem ki a feltöltéshez, hogy a fekete csíkos BZSF feltöltésénél csak annyi ment félre, amennyi a kezemre ragadt töltés közben :-) Hogy hogyan? Még mielőtt kibontanád a zsákot, tekerd körbe széles ragasztószalaggal a zsák száját pár centivel az összekötés alatt. Ennek következtében kibontás után csak szűkre "szabott" lyukon tud kifolyni a PGY. Óvatosan dugd bele a zsák száját a belső huzat résébe, emeld fel a zsákot és várd ki, míg átcsorog a PGY. Egyedül szerintem csak akkor próbáld csinálni, ha min. 3 kezed van. Ha csak 2 van, inkább kérj segítséget. Így kicsit lassan megy, de megéri rászánni az időt, mert a PGY-öt összetakarítani több idő. Persze ha eldobható papírporzsákos a porszívód, talán kisebb a kockázat (nekünk korábban textilporzsákunk volt, így nem porszívóztunk PGY-öt), de kár lenne teleszívni egy porzsákot ezekkel a kis golyókkal, nem igaz? És hogy miért ragadt a kezemre a PGY? Mert az egyik bent volt a zsákban, ugyanis az elektromosan összetapadó gyöngyöket néha meg kellett biztatni, hogy csordogáljanak kicsit gyorsabban. És sajnos a PGY-gyel később is akad még gond: van ugyanis egy olyan tulajdonsága, hogy a használattól összetömörödik. Úgyhogy egy idő után utántöltés szükséges. Én eddig a nagy 250 literéhez 50 litert töltöttem hozzá, de attól tartok, lassan újabb feltöltés kell.

A legutóbb megvarrt BZSF ez:

És nem felejtettem el márkajelzést varrni rá :-D




A korábbi BZSF-ről szóló bejegyzéseim még a régi blogon vannak:

A gyerekfotelek

A második

Az első felnőttméretű


6 megjegyzés:

  1. Köszönöm a részletes leírást! Nemsokára én is belevágok.

    VálaszTörlés
  2. Szia Móni! Örülök,hogy megtaláltam az oldaladat....én is kedvet kaptam egy kis alkotáshoz és elkészítettem a sógórnőmmel együtt a kisunokámnak a babzsákfotelt. Egész jól sikerült.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Szia, örülök én is, ha segített az oldal! Bocsánat, hogy csak most reagáltam, de amióta 3 gyerek mellett dolgozom is, rá se nézek a blogra :(

      Törlés
  3. A youtubon van egy egyszerűbb megoldás a töltésre.Egy flakon kell hozzá.10 perc és átlehet tölteni a gyöngyöket.A külső huzatnál a cipzárat fordítva varrom be ,hogy a laminált parkettát ne sértse föl a kocsi.

    VálaszTörlés
  4. Szia, az oldalainak a méretét pontosabban esetleg le tudod írni? Nincs már fent a szabásminta..
    Köszi

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Leírni annál pontosabban nem tudom, mint fent, sajnálom, hogy nincs már fent a szabásminta. A 4 oldala a fenti rajzon nagyjából látható kikerekített háromszög, aminek alja 70 cm, magassága pedig 100 cm. Kell még egy kör alakú darab, aminek 89 cm az átmérője. De ennél a szabásmintánál tényleg nem oszt, nem szoroz pár centi ide vagy oda.

      Törlés